zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Zimowe szaleństwo ! 03-04-2017

     Nastała zima, spadł długo oczekiwany śnieg zdobiąc świat, a szczególnie lasy i góry. I tu właśnie zaczyna się zimowe szaleństwo – narty, sanki, snowboard. I bardzo dobrze ! Po to właśnie mamy śnieg, aby z niego korzystać.
     A co nam daje owo zimowe szaleństwo? Otóż wszelkie korzyści wynikające z aktywności fizycznej. To wzmocnienie i uelastycznienie mięśni, ścięgien i wiązadeł. Również ich odpoczynek po długotrwałej pracy fizycznej. Udowodniono bowiem, że zmiana charakteru pracy mięśni wpływa na ich regenerację. Pogłębienie i zwiększanie częstości oddechów powoduje, że nieużywane części płuc zaczną pracować, a przepływ świeżego powietrza orzeźwi i oczyści nasze drogi oddechowe. Polepszy się przepływ krwi przez całe ciało  /co jest istotnym czynnikiem w profilaktyce chorób naczyń krwionośnych/. Mózg zostaje dotleniony, a szare komórki szczególnie dzieci i tych, którzy pracują w zamkniętych pomieszczeniach odpoczną. Korzyścią największą jest to, że dzieje się to wszystko w niskich temperaturach. Dochodzi do mobilizacji układu odpornościowego i podniesienie jego sprawności /hartowanie/. Dodatkową zaletą jest wydzielanie się pod wpływem zimna endorfin /związków z tej samej grupy co morfina/ działających przeciwbólowo. To one są odpowiedzialne za to, że po powrocie z zimowych harców i zabaw czujemy się błogo, sennie i cudownie odprężeni. Pamiętać jednak należy o tym, że do wysiłku fizycznego w górach trzeba się należycie przygotować.


     Niedomagania fizyczne naszego organizmu są rezultatem życia w cywilizowanym i ukierunkowanym na wygody świecie. Np. pozycja siedząca, którą tak często przyjmujemy z biomechanicznego punktu widzenia najbardziej obciąża kręgosłup. Przebywanie w pozycji siedzącej nie wymaga użycia mięśni pośladkowych i brzucha. W związku z tym dochodzi do ich osłabienia i zwiotczenia.  Napięcie głównego mieśnia stabilizującego kręgosłup /tzw. Prostownika grzbietu/ powoduje napięcie w mięśniach uda. Często również manifestuje się w bólach kręgosłupa, głowy, uczuciem sztywności i ogólnej niesprawności fizycznej. Zatem konieczne jest dobre przygotowanie się do  zimowych sportów. Będzie to zarazem warunek zachowania w całości naszych kości i stawów.

     Najczęstszymi urazami na stoku są skręcenia kolan i złamania wynikające z braku zaprawy i rozgrzewki. Przed sezonem dobrze jest trzymać formę fizyczną uprawiając np. jogging, jazdę na rowerze lub siatkówkę. Unikniemy wtedy przykrych niespodzianek związanych z bólami mięśni i stawów po pierwszym aktywnym dniu w górach. Kto o tym zapomniał ma jeszcze szanse ćwicząc w domu. Oto kilka przykładów ćwiczeń fizycznych wzmacniających mięsnie nóg.
- łydki i stawy skokowe – wykonujemy wspinania na palce, bieganie na palcach, chodzenie na piętach, chodzenie na wewnętrznych i zewnętrznych krawędziach stóp.
- mięśnie ud – przysiady, wyskoki, wypady w przód, bok i tył,  marsz z wysokim unoszeniem kolan, trucht z uderzeniem piętami o pośladki,
- kolana – na lekko ugiętych nogach zataczamy koła kolanami w tym samym i przeciwnym kierunku,
- biodra – krążenie bioder lub stojąc na jednej nodze drugą zataczamy koła,
- pośladki – w klęku podpartym wyrzucamy nogę do tyłu lub do boku, lub stojąc przy stole wykonujemy wymach nogi do tyłu,
- brzuch – wykonujemy tzw. brzuszki lub leżąc na podłodze dociągamy kolana do klatki piersiowej,
- grzbiet – pochylamy wyprostowany tułów, wykonujemy tzw. opad i skręty tułowia.

     Na koniec warto pamiętać o kończynach górnych, gdyż to one przyjmują największe obciążenie podczas ewentualnego upadku. Wykonujemy zatem wymachy i krążenia ramion, krążenia w nadgarstkach, pompki. Tuż przed rozpoczęciem zjazdów lub biegów narciarskich należy pamiętać o krótkiej rozgrzewce przygotowującej nasz układ krążenia i oddechy do wysiłku na zimnym powietrzu. Wykonujemy więc podskoki, kroki dostawne, wymachy i krążenia nóg i ramion.. Pamiętajmy również o tym, aby się odpowiednio ubrać – nie za grubo ponieważ będziemy poddani intensywnemu wysiłkowi.  Jeszcze tylko termos z ciepłą herbatą, coś do zjedzenia i możemy zapomnieć o codziennych troskach szalejąc na śniegu.

Komentarze