zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Wyszukiwarka artykułów:

Wapń nie tylko dla kości 11-12-2017

Właściwości wapnia

Pierwiastek ten odgrywa ważną rolę w procesach biochemicznych i fizjologicznych. W tym celu każdego dnia dorosły organizm z kości do krwioobiegu pobiera ok. 900mg wapnia. Prawidłowo zbilansowana dieta powinna uzupełniać tę ilość, aby nie powstały ubytki w kościach. Wapń wykorzystywany jest w licznych procesach, zachodzących każdego dnia w ciele człowieka. Jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania komórek, bierze czynny udział w procesie krzepnięcia krwi, skurczu mięśni oraz w metabolizmie energetycznym. Dlatego sygnałem niedoboru wapnia są nie tylko ubytki w zębach.

Wapń a pamięć

Ostatnie badania naukowe wskazują, że wapń ma także wpływ na sprawność mózgu i zdolności poznawcze. Udowodniono, że w okresie rozwoju mózgu wapń jest kluczowy dla tworzenia komórek nerwowych, które gwarantują dobrą pamięć w wieku dorosłym. Niedostateczna ilość pierwiastka może być przyczyną problemów z koncentracją i uczeniem się. Badanie przeprowadzono w roku 2016 na muszkach owocowych. 

Najlepsze źródła wapnia

Dzienne zapotrzebowanie nastolatków na wapń wynosi aż do 1200mg. Zalecane jest spożywanie nabiału, warzyw ciemnozielonych, maku, niełuskanego sezamu, migdałów. Należy pamiętać też o witaminie D, która jest niezbędna do absorpcji wapnia z krwi. Organizm wytwarza ją sam pod wpływem działania promieni słonecznych. Jednak w Polsce jest to możliwe wyłącznie w okresie wiosenno-letnim. Dlatego warto codzienną dietę uzupełnić o suplementy, najlepiej zawierające w składzie wapń i witaminę D.

Suplementacja wapnia

Aby dzienny bilans wapnia był dodatni, warto wspomóc dietę suplementami dostępnymi na rynku. Kupując produkt, warto wybrać ten wzbogacony o witaminę D. Wspomaga ona wchłanianie wapnia, utrzymuje jego odpowiednie stężenie we krwi, a także wzmacnia odporność organizmu. W naszej strefie klimatycznej zalecane jest suplementowanie witaminy D szczególnie w okresie jesienno-zimowym, a u osób powyżej 65 roku życia – nawet przez cały rok.

Więcej o suplementacji wapnia znajdziesz na stronie www.vitrumcalcium.pl - witrynie producenta suplementu wapnia z dodatkiem witaminy D3.

Komentarze