zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Alternative content

Wyszukiwarka artykułów:

Trening zimowy - jaki wysiłek fizyczny jest najlepszy w tym okresie? 02-03-2021

Wysiłek dobrany do celów

Ważnym aspektem treningu zimowego jest realizacja założeń, które mogą się różnić w zależności od dyscypliny. Końcówka zimy to czas, kiedy w wielu sportach amatorskich, po okresie roztrenowania pojawiają się coraz intensywniejsze treningi przygotowujące do pierwszych, wiosennych zawodów. Jaki wysiłek fizyczny jest najlepszy w tym okresie?

Zwykle planuje się ćwiczenia wytrzymałościowe i siłowe oraz ogólnorozwojowe, wzmacniające gorset kręgosłupa. Zmieniając rodzaj wysiłku i przechodząc na siłownię lub organizując ją w domu, zaczyna się od ćwiczeń adaptacyjnych, z czasem je intensyfikując.

Trening zimowy na świeżym powietrzu?

Trening zimowy na świeżym powietrzu ma kilka zalet. Podczas ćwiczeń na mrozie zwiększa się koszt energetyczny wysiłku. Wynika to z trudniejszych warunków treningowych, dodatkowej wagi odzieży zimowej i intensywnym procesów termoregulacyjnych, zachodzących w celu ogrzania mięśni, wdychanego powietrza i ochrony narządów wewnętrznych.

Poważnym zagrożeniem podczas ćwiczenia zimą na dworze jest ryzyko odwodnienia, wynikające ze zmniejszonej podaży wody (kto chciałby pić lodowatą wodę podczas biegania). Wbrew pozorom, zimowy trening naprawdę może odwodnić organizm. Dochodzi do tego na skutek zwiększonej potliwości, nasilonej diurezy oraz wydychanej dużej ilości pary wodnej. Z tego powodu decydując się na ćwiczenie na mrozie należy skrócić treningi i zmniejszyć ich intensywność.

Czyli jednak w domu?

Ćwiczenia w domu nie wystawiają na działanie mrozu i trudno znaleźć wymówkę, dlaczego by nie ćwiczyć. Z drugiej strony, domowa siłownia często wymaga dodatkowego wyposażenia. Niekoniecznie jednak drogiego. Sklep sportowy - prosportowy.pl posiada zarówno proste przybory wspomagające ćwiczenia z wykorzystaniem masy własnego ciała, jak i profesjonalne urządzenia dla biegaczy, kolarzy i osób pragnących doposażyć swoją siłownię, tj.: bieżnie, rowerki stacjonarne czy atlasy.

Do ćwiczeń izometrycznych można wykorzystać np. gumy oporowe i piłkę gimnastyczną. Z kolei ćwiczenia siłowe wspomogą obciążniki kettlebell lub hantle. Dla sezonowych ćwiczeń w domu, takie sprzęty mogą się okazać wystarczające.

Nie interesują Cię sporty wyczynowe, ale szukasz aktywności na zimę?

Nie każdy musi biegać czy jeździć na rowerze. Zima daje szeroki wachlarz możliwości. Niedawno wspominaliśmy na przykład o tym, jakie efekty dają ćwiczenia jogi na macie. Zaśnieżone stoki zapraszają na narty czy snowboard, a wiele ścieżek pozwala na przetestowanie biegówek. Powoli otwierają się też lodowiska, a wraz z nimi możliwości jazdy na łyżwach. Możemy też oczekiwać otwarcia basenów. Jesteśmy zatem przekonani, że dla każdego znajdzie się sposób na podtrzymanie aktywności zimą.

 

 

Łatwiej będzie Ci zmotywować się do ćwiczeń, jeśli uwzględnisz korzyści płynące ze sportów zimowych. Dotlenienie organizmu to lepszy sen, szybsze spalanie kalorii to prosta droga do zrzucenia zbędnych kilogramów, a silniejsze mięśnie to jędrna skóra. Efektami ćwiczenia w zimie możesz cieszyć się już latem na plaży.

Komentarze