zapamiętaj mnie
Jesteś niezalogowany, załóż konto jeśli go nie posiadasz, lub przypomnij hasło

Informed - Internetowa Informacja Medyczna

Wyszukiwarka artykułów:

Stres - przyjaciel czy wróg?23-11-2017

     Początek lata to dla większości z nas zapowiedz wakacyjnego wypoczynku, ale dla wielu osób, zwłaszcza studentów, to bardzo trudny i stresujący czas – czas zaliczeń i egzaminów.

     

Czym jest stres, o którym się tyle mówi?

     Stres jest niespecyficzną reakcją organizmu na wydarzenia zagrażające lub zakłócające jego równowagę i wymagające uruchomienia niecodziennych sposobów reagowania.

     Stres jest wynikiem relacji człowieka i wymagań, jakie stawia przed nim otoczenie. Niektóre definicje określają stres jako wysiłek adaptacyjny organizmu, którego celem jest przystosowanie się do funkcjonowania w istniejących warunkach zewnętrznych. Celem reakcji stresowej jest zatem zwiększenie możliwości organizmu. Niegdyś reakcje stresowe mobilizowały organizm do obrony życia i warunkowały przetrwanie. Dziś, kiedy nie musimy bronić się już przed zagrażającymi drapieżnikami, straciły w dużej mierze swoje funkcje ochronne.

Pod wpływem sygnału o zagrożeniu docierającego do mózgu uwolnione zostają pewne hormony i inne przekaźnikowe substancje chemiczne, które mają wpływ na określone narządy i odpowiedzialne są za zmiany fizyczne i psychiczne powstające pod wpływem stresu.

Do zmian fizycznych zalicza się zwiększenie ilości czerwonych krwinek, co ma zapewnić lepsze dotlenienie mięśni i mózgu, wzrost napięcia mięśniowego, przyspieszenie oddechu i akcji serca, zwiększenie odporności na ból oraz podniesienie temperatury ciała.

Reakcje psychiczne obejmują uczucie niepokoju, strachu, zaburzenia koncentracji, kłopoty ze snem, brak zdecydowania lub bezradność.. Są to na ogół doznania przykre. Długotrwały stres może powodować wystąpienie licznych dolegliwości, wśród których wymienia się zaburzenia apetytu, bóle mięsni i stawów, bóle głowy, problemy z trawieniem (biegunki lub zaparcia), uczucie zmęczenia i w końcu zaburzenia funkcji seksualnych.

Pod wpływem długotrwałego stresu zachodzą też zmiany w sferze emocjonalnej. Mogą pojawić się lęk, niepokój, chaos myślowy, zaburzenia koncentracji uwagi, depresja, frustracja, rozdrażnienie i poirytowanie, bezsenność., skłonność. do popadania w nałogi. Długo trwający stres może wywołać negatywne skutki zdrowotne, takie jak choroba niedokrwienna serca (i w konsekwencji zawał), zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie tętnicze, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, obniżenie odporności, zaburzenia miesiączkowania u kobiet, czy zaburzenia erekcji u mężczyzn. Mimo, że stres może wyrządzić nam wiele szkody, może też być ważnym czynnikiem mobilizującym. Stres, poprzez mobilizację sił organizmu, ułatwia radzenie sobie w trudnych sytuacjach, podnosi jakość wykonania zadań. Stres jest naszym sprzymierzeńcem, jeśli jest ograniczony w czasie, jego natężenie zaś nie przekracza umiarkowanego, właściwego dla danego organizmu poziomu.

Warto zatem nauczyć się radzić sobie ze stresem. Dla osób, które łatwo poddają się stresowi przydatne będą łagodne środki uspokajające, np. herbatka z melisy, kozłka lekarskiego czy chmielu zwyczajnego, a także gotowe ziołowe leki dostępne w aptece bez recepty. Trzeba też zadbać o dietę bogatą w magnez, który korzystnie wpływa na układ nerwowy. Wśród produktów powinny się znaleźć pestki dyni, kakao, kiełki pszenicy, ziarna soi, kasza gryczana, fasola, czekolada, orzechy. Można też przyjmować preparaty magnezowe dostępne w aptece bez recepty, często kojarzone z witaminą B6. Wskazany jest też ruch. Może to być zwykły spacer, ale również jazda na rowerze, sporty walki, .ćwiczenia relaksacyjne.

Odprężające działanie może mieć aromatyczna kąpiel z dodatkiem olejków zapachowych. Najlepsze na skołatane nerwy są zapachy geranium, lawendy i drzewa sandałowego. Banalnie brzmiąca, choć istotna, jest zasada pozytywnego myślenia – pozwala ona nabyć pewności siebie i obniżyć poziom stresu. Jeżeli jednak mimo wszystko człowiek nie potrafi samodzielnie poradzić sobie ze stresem, to powinien zgłosić się do psychologa lub psychoterapeuty, który pomoże poznać reakcje na sytuacje stresowe i nauczy radzenia sobie z nimi. W krytycznej sytuacji stresowej konieczne mogą być środki uspokajające. Należy jednak podkreślić, że podstawowym leczeniem w długotrwałym stresie jest psychoterapia.

 

Opracowanie: UT

Komentarze

dodał: Ula | 2017-09-21 11:51:32

Dlatego w czasie sesji czy gorącego okresu w pracy trzeba znaleźć też swój sposób na relaks. Robić to co się lubi najbardziej, żeby oderwać myśli od stresującej sytuacji. Jeżeli będziemy w stanie się zrelaksować to też zwiększy się jakość naszego snu, a ten jest niezbędny, żeby na następny dzień móc podołać obowiązkom. Ja relaksuję się czytając książkę, albo oglądając fajny serial, czasem też pójdę pobiegać - zmęczenie i dotlenienie wpływa korzystnie na zaśnięcie. Herbatki z melisy też pomagają się uspokoić, można też sięgnąć po suplementy z melisą albo suplement humavit "na stres". Nie można dopuścić do tego, by stres trwał zbyt długo, bo naprawdę może się to odbić negatywnie na naszym zdrowiu.

dodał: ~Gość 01 07 2013 | 2013-07-01 17:56:03

Stres to jest najgorsza choroba w człowieka życiu sam przesto przechodziłem życzę wszystkim zdrowia

dodał: ~Karol_Malicki | 2012-05-26 12:52:51

Zgadzam się z Gość, stres to głównie my sami i nasze podejście do świata. Sam kiedyś miałem poważne problemy ze zdrowiem ze względu na trym życia, papierosy, stres, praca itd. Nie dawałem rady a potem nie spałem po nocach. Dopiero kardiolog ze Zgierska przemówił mi do rozsądku. Leczyłem się tam jakiś czas, w centrum kardiologicznym Med Pro, na serce. Teraz wszystko jest okey, zmieniłem podejście do świata, uświadomiono mi, że zdrowie jest najważniejsze a dopiero potem praca itd. Uważajcie na siebie

dodał: ~Gość | 2010-09-09 22:03:53

Podobno 90% chorób ma swe źródło w psychice. Na wiele chorób nie chorowalibyśmy, gdybyśmy byli szczęśliwi i spokojni. Żyć musimy w harmonii z sobą i otoczeniem. Nie ma czegoś takiego jak "mobilizujący stres" jak nam często różni szamani wmawiają. Pozdrawiam Piotrek

dodał: ~Arek | 2010-09-01 13:57:57

Nie sądziłem że stres może być taki wyniszczający